مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت
در این مقاله از رابینز قصد داریم شیوه مدیریت زمان را به شما آموزش دهیم، که راهی بهسوی موفقیت است . اکثر افراد موفق جامعه مدیریت زمان را یاد گرفتهاند و اگر توجه کرده باشید این افراد زمان زیادی را برای تفریح ، رابطه با خانواده و مسائل شخصی خودشان دارند ولی افراد عادی جامعه معمولا زمان کم میآورند با اینکه کار کمتری دارند تفاوت فقط استفاده از مدیریت زمان است البته ما در این مقاله علاوه بر مدیریت زمان، مدیریت عمر و لحظه را هم آموزش میدهیم.
در ابتدا با چند سؤال شروع میکنیم.
سؤال اول: الان چند سال دارید و فکر میکنید چقدر عمر میکنید؟
چگونگی پاسخ به این سؤال باعث میشود ما آینده موفقتری را برای خود متصور شویم.
حالا بیاید باهم به این سؤال جواب بدهیم، شما دوست عزیز که این مقاله از رابینز را میخوانید در هر سنی که هستی، برای طول عمر سه رقمی حداقل 100سال برنامهریزی کن، بله 100سال.
شما هر دستوری را به درون خود بدهید، سلولهای بدنتان شما را برای همان آماده میکنند و این باور شما از عمر است که کیفیت آن را میسازد اگر باور داشته باشید عمر پرانرژی و باهدف دارید،قطعاً این اتفاق خواهد افتاد. همین هدف باعث میشود که دکتر حسابی تا آخرین لحظه عمرش هم کتابی جدید بخواند.
برای حفظ انرژی و انگیزه یک برش از ابتدا تا این لحظه عمرتان و تا ۱۰۰ سالگی آماده کنید و هر دستاوردی که تا این لحظه داشتید را بنویسید به ازای هر ۱۰ سال تا ۱۰۰ سالگی یک هدف بزرگ تعیین کنید که رسیدن به آن هدف باعث انرژی و انگیزه شما میشود. هدف شما میتواند مادی و یا معنوی باشد. دومین کار این است که در ذهنت تا صدسالگی جلو بری و خودت را ببینی، از لحاظ مالی و عاطفی و جسمی، خودت را ببین که سالم و پرانرژی هستی.
سؤال دوم: زمان شما از لحاظ مالی چقدر اهمیت دارد؟
این را به خاطر داشته باشید که زمان شما رایگان نیست، موفقیت شما درگرو این تفکر است که زمان من با ارزشترین معیار زندگی من است، چون برگشتی وجود ندارد.
برای پاسخ به این سؤال شما درآمد ماهیانه خود را به ساعت تبدیل کنید یعنی نگاه کنید در هر ساعت چقدر درآمد دارید. به طور مثال اگر ماهیانه ۳ میلیون درآمد دارید میشه روزی ۱۰۰ هزار تومان و ساعتی ۵ هزار تومان.
حالا که ارزش زمان خودتان را به ارزش مالی تبدیل کردید دو تمرین پائین را انجام دهید.
تمرین اول: کارهای شبانهروز خودتان را به ساعت و دقیقه مشخص کنید.
وقتی لیستی از کارهای خودتان مشخص کردید حالا ارزش مالی آن کار را دارید و میتوانید تصمیم بگیرید که آن کار را انجام دهید یا نه؟
تمرین دوم: کارهایی که انجام میدهید برای شما گران تمام میشود یا ارزان؟
این تمرین را با یک مثال برای شما توضیح میدهم یک مترجم ساعتی ۵۰ هزار تومان درآمد دارد و الان ماشینش کثیف شده و باید شسته شود اگر خودش این کار را انجام دهد یک ساعت زمان او هدر میرود یعنی ۵۰هزار تومان، اما میتواند ۱۵هزار تومان به کارواش بدهد و این کار را برای او انجام بدهند پس شستن ماشین توسط خودش برای او گران تمام میشود. البته توجه داشته باشید که یک سری کارها برای سلامتی ما مهم است مثل ورزش و غذا خوردن اینها اصولاً برای ما ارزان تمام میشود.
و حالا با انجام این دو تمرین میدانیم که کدام کارها میتواند زمان ما را بیشتر ذخیره کند و ما را به موفقیت نزدیکتر کند.
سؤال سوم: ثانیههای عمر ما چگونه میگذرد؟
در مدیریت زمان افراد موفق به خروجی کاری که انجام میدهند توجه خاصی دارند، مثلاً اگر با دوست شان تماس بگیرند میگویند 20دقیقه تلفن صحبت کردم (کمیت) عالی بود (کیفیت) و حالم خیلی خوب شد (خروجی) پس از امروز زمان را بر اساس کیفیت و خروجی کار هم بسنجیم.
برنامه اجرایی مدیریت زمان
کارهایی که باید انجام دهیم را بر روی کاغذ بیاوریم، و بر اساس اهمیت اولویتبندی کنیم و مهمترین کار این است که زمان شروع و پایان کار را مشخص کنیم، مثلاً میخواهیم کتاب بخوانیم، ساعت 4 شروع میکنیم تا ساعت 5:30 و بعد برنامه را چک میکنیم تا ببینیم چهکارهایی تمام نشده است آنها را پیگیری میکنیم و نگاه میکنیم چه دلایلی باعث شده که بقیه کارها را انجام ندهیم.
معمولاً دو دلیل وجود دارد که باعث هدر رفتن زمان ما میشود. دلیل اول عوامل درونی مثل پریشانیهای فکر، عدم تمرکز، بیحالی، که ما باید این عوامل را حل کنیم و دلیل دوم عوامل بیرونی مثل قطع برق، زنگ خوردن تلفن و… که این عوامل را بایدمدیریت کرد.
قانون 20/80 در مدیریت زمان
اینیک قانون جامع است که در اقتصاد و مدیریت مالی استفاده میشود و ما در این مقاله در مدیریت زمان هم استفاده میکنیم و این قانون به این معناست که 80% از مهمترین کارهای ما با 20% زمان تعیین میشود.
پس سعی کنیم این 20% را خودمان با تمرکز کامل انجام دهیم و به یاد داشته باشیم عامل پیشرفت و موفقیت تمرکز روی همین 20% از زمان است.
برای مدیریت زمان چهکارهایی باید انجام دهیم
- داشتن برنامه روزانه
- محدودیت زمانی ( زمان شروع و پایان)
- استفاده از ابزار نظمدهنده
- نه گفتن و بله گفتنهای تحت کنترل
- ساعت در دسترس باشد
- تایم باکس داشتن ( در روزهای یکشنبه و دوشنبه ورزش کردن)
- ثبت زمان کارهای پرتکرار
- انجام همزمان کارهای مشابه
- حذف عوامل اتلاف زمان
- برونسپاری کارهای کماهمیت
و در آخر به خودتان تعهد دهید که زمانتان برای شما ارزشمند باشد.
امیدوارم با راهکارهای این مقاله مدیریت زمان صحیح، و راه بهسوی موفقیت هموارتر شود به خاطر داشته باشید که همه ما 24 ساعت زمانداریم اما کیفیت این زمان است که تفاوت ایجاد میکند.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
رویداد تدکس دانشگاه تهران
3.9k بازدید
-
بهترین دوره های سخنرانی و تبدیل شدن به سخنران حرفه ای
3.57k بازدید
-
ارتباط موثر اهرم قدرت و ثروت
3.18k بازدید
-
تحلیل کتاب اثر مرکب دارن هاردی
4.04k بازدید
-
زندگی نامه دارن هاردی و معرفی کتاب های او
3.87k بازدید
-
راه ثروتمند شدن در ایران از نظر اساتید موفقیت
3.66k بازدید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی بود