۳ استراتژی موفقیت در کسب و کار
استراتژی موفقیت در کسب و کار موضوع این آموزش رابینز است. در آموزش های گذشته در رابطه با عوامل مهم موفقیت در زندگی با شما صحبت کردیم و در این مقاله میخواهیم در رابطه با 3 استراتژی موفقیت در کسب کار با شما صحبت کنیم. که این عوامل به نحوی موارد پایه ای محسوب می شود.
سه استراتژی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار
فرمول موفقیت در کسب و کار چیز پیچیده ای نیست، موفقیت در تمام زمینه ها و نقاط زندگی از درون به بیرون شروع میشود، برای دیدن تغییرات دلخواهمان در زندگی، تغییراتی مانند بهبود روابط، سلامتی و یا کار، اول باید یک سوال مهم از خودمان بپرسیم:
ما به خودمان چه میگوییم؟
این مکالمات درونی شماست که نشان دهنده موفقیت در بیرون از شماست!
افکاری مانند: من الان اوضاعم خرابه نه تنها حس ناتوانی رو به ما منتقل میکند، بلکه باعث میشود تا انگیزه خود را از دست بدهیم و از برداشتن قدمهای کوچک به سمت موفقیت کسب و کارمون هم دست برداریم.
خوشبختانه ما این قابلیت رو داریم که افکار درون مغزمان را کنترل کنیم. ببینید. این یک مساله ساده و معمولی نیست. اجازه دهید با یک سوال مساله را روشنتر کنم، آیا تا به حال خودتان را برای انجام کاری قانع کردهاید؟ چیزی شبیه به اینکه من میتوانم یا من به خودم باور دارم؟
با کمی تامل میتوان به این نکته رسید که کنترل خود به صورت درونی، این امکان را به شما میدهد که باعث تغییر در دنیای بیرونی خود شوید. و یکی از بهترین راههای رسیدن به این کنترل استفاده از فرمول سه گانه موفقیت است.
این استراتژی موفقیت بعد از دو دهه مطالعه و بررسی مشتریان بدست آمده است.
از دیدگاه یک روانشناس و مربی که با مدیران، کارآفرینان و چهره های ورزشی بسیاری کار کردم میتوانم بگویم که تمامی مشتریان اگرچه برروی کاغذ موفق به نظر میرسیدند ولی همواره احساس گم شدگی و کمبود چیزی در آنها وجود داشت. حتی با وجود اینکه آنها از نظر مالی در وضعیت بسیار مطلوبی بودند و البته نقاط قوت بسیار چشمگیری نیز داشتند ولی زمانی که از آنها درباره موفقیت پرسیده میشد، با این پاسخ مواجه میشدیم که آنها به شدت نیاز به حس آرامش ناشی از موفقیت داشتند، و البته که موفقیت را هیچوقت کافی نمیدیدند.
اینجاست که استفاده از استراتژی موفقیت در کسب و کار میتواند کارامد باشد. این فرمول از سه اصل مهم تشکیل شده است که میتواند شما را به خواستههایتان برساند:
- اشتیاق
داشتن انرژی مثبت حتی در شرایط سخت
- هدف
دادن معنی به زندگی
- مردم
بهبود روابط
اما چطور استفاده از این استراتژی موفقیت در کسب و کار میتواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند؟
اشتیاق: افزایش انرژی مثبت خود
اولبن فرمول موفقیت در کسب و کار اشتیاق است، زمانی که از شور و اشتیاق صحبت میکنیم لزوما منظورمان روابط عاطفی و عشق نیست. منظور ما داشتن انرژی مثبت است، به گونهای که بتوانیم نسبت به اتفاقات در حال اتفاق شکرگزار بوده و برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی هیجان داشت. زمانی که انگیزه شما توسط اشتیاق بالا میرود باید قدردان و سپاسگذار آنچه که در حال وقوع است باشید و ایمان داشته باشید که شما، توانایی لازم برای بهبود و پیشرفت را نیز دارید.
حس اشتیاق در کار دقیقا مخالف داشتن حس قربانی بودن است. زمانی که در جایگاهی قرار داریم که حس قربانی بودن میکنیم کاملا برای ایجاد تغییر در زندگی احساس ناتوانی میکنیم. حس قربانی بودن در ما خودش را به روشها و شکلهای گوناگونی نشان میدهد، این حس میتواند به شکلهایی از صحبت با خود باشد. مانند سرزنش خود برای شرایط خارجی (به عنوان مثال به خود میگوییم، کاش اینقدر کار نداشتم)، مقصر دانستن دیگران (اگر همکارم بیشتر با من همکاری میکرد) و یا ارتباط دادن شرایط به اتفاقات گذشته (در گذشته خیلی تلاش کردم و به نتیجه درست نرسید). زمانی که درگیر همچین حسی میشویم این نکته را نباید فراموش کنیم که اگر نمیتوانیم شرایط را تغییر دهیم باید نحوه برخورد خود با شرایط را تغییر دهیم.
از طرفی داشتن حس کمالگرایی در کارها و تعلل کردن نیز دو عامل بسیار مهم است که میتواند در اشتیاق ما بسیار تاثیر گذار باشد. شاید شما نیز با خصوصیات افراد کمال گرا آشنا باشید، یک شخص کمال گرا همیشه به دنبال این است که یا کاری را انجام ندهد و یا اگر انجام میدهد باید آن کار به بهترین شکل ممکن انجام شود. همچنین تعلل کردن در کارها بسیار مضر بوده زیرا افرادی با این حس همواره کارها را ترسناک دیده و احساس میکنند از عهده آن کار بر نمیآیند. پس به صورت کلی حس کمالگرایی و تعلل میتواند شور و اشتیاق ما را نسبت به تغییر و داشتن انرژی مثبت کاملا نابود کند.
هرچقدر از نیاز به انگیزه در کار گفته شود، کم است. ما باید بدانیم چطور به خودمان انگیزه دهیم و یکی از بهترین راههای ایجاد انگیزه برای رسیدن به اهدافتان این است که جلوی ضربه زدن به خود را بگیرید. منظورمان چیست؟ زمانی را در نظر بگیرید که یک اشتباه را بارها و بارها تکرار کردید، شاید هم در هنگام ارائه یک مطلب در کنفرانس و یا برای تعدادی از افراد، کلمات را اشتباه بیان کردید. یا ممکن است یک مکالمه بسیار تند با کسی داشتید و بعد از آن یک جواب بسیار عالی به فکرتان رسید. به راستی هر چند وقت یک بار خودتان را بابت اشتباهات گذشته سرزنش میکنید؟
یکی از مدیران ارشدی که مشتری من بود به شدت میخواست تا رهبر بهتری در محیط کار و خانه باشد. مشکل او این بود: زمانی که تحت استرس قرار میگرفت به شدت عصبانی و زودرنج میشد. او به من گفت: “پدر من هم همینگونه بود، این ویژگی در ژن من است.” (آیا صدای حس قربانی شدن را میشنوید؟) وقتی بررسی کردیم که این شخص چگونه میتواند به هدفی که مشخص کرده است دست پیدا کند به این نتیجه رسیدیم که مدیتیشن بهترین گزینه ممکن است. ولی با این جواب روبرو شدیم که “من قبلا این روش را امتحان کردم و جواب نداده است”. در واقع ناامیدی او از شکستهای گذشته مانع ادامه تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت در آینده میشدند. به او گفتم” این شکست نیست، این داده است.” منظور از داده، اطلاعاتیست که میتوان برای کسب تجربه و پیشرفت از آن استفاده کرد. به صورت تئوری یکی از راههای کاهش استرس، افزایش تمرکز، خوشبین و مثبت گرا شدن نسبت به زندگی، انجام مدیتیشن است. از آنجایی که تلاشهای گذشته نتیجه مورد نظر را نداشته، به همین دلیل پیشنهاد من این است که به جای خود خوری و ناراحت کردن خود ببینیم چه عواملی باعث شدهاند تا این تلاشهای فراوان بی نتیجه باقی بماند ؟
با بررسی بیشتر به این نتیجه رسیدیم که دو عامل مهم زمان و بیحوصلگی، موانعی برای عدم موفقیت در مدیتیشن بودند. برای حل این مشکل زمان تصمیم گرفتیم تا روزانه فقط ۵ دقیقه از زمانش را به آرامش و مدیتیشن اختصاص دهد و همچنین برای راحتی کار و حل مشکل بیحوصلگی از یک نرمافزار بر روی گوشی استفاده کردیم تا انجام این فعالیت انگیزه و جذابیت بیشتری داشته باشد.
شاید باورش سخت باشد ولی عموما برای مشکلاتمان راه حلهای بسیار سادهای وجود دارد، به شرطی که به انجام آنها متعهد باشیم.
هدف: پیدا کردن چرایی
خب، خیلی سادست که در شروع یک فعالیت جدید سرشار از انگیزه و انرژی باشید. احتمالا اگر در اولین روزهای سال جدید باشگاه رفتن را شروع کرده باشید احتمالا متوجه منظورم بشوید.
اما چه اتفاقی میافتد وقتی که ماه عسل تصمیم گیری و هدف گذاری به پایان میرسد؟ اینجا همان جایست که روزمرگی زندگی خودش را نشان میدهد. گرفتاریها و مشکلات و روزمرگی در زندگی باعث میشود تا بهانههایی مانند سر من خیلی شلوغ است، زمان کافی ندارم یا من نمیتوانم این کار را انجام دهم نمایان شود.
داشتن هدف میتواند از این اتفاق جلوگیری کند. در واقع هدف شما همان چرایی شماست. شما باید دلیل خود را از تغییری که میخواهید داشته باشید به روشنی بدانید. همه ما داستانهایی را شنیدهایم که در آنها افراد در شرایط بسیار سخت دست به کارهای غیر قابل باوری زدهاند. درست است که در زندگی به صورت روزمره با همچین شرایط سختی روبرو نیستیم اما این تجربیات نشان میدهد که داشتن هدف، اهمیت و قدرت بسیار زیادی دارد و و اینکه برای هدفتان، چرایی مناسبی پیدا کنید به شما کمک میکند تا در زندگیتان و هدفهایتان مانند یک ابرقهرمان باشید.
یکی از مشتریهای من پس از مراجعه به دکتر متوجه شده بود که در وضعیت خطرناکی از چاقی شدید قرار دارد. در ابتدا با انگیزه فراوان تصمیم گرفت تا فعالیتهای ورزشی خودش را افزایش دهد. ولی به مرور زمان دلایل مختلف زندگی باعث شد تا از رفتن به باشگاه منصرف شود.
وقتی درباره دلایلش برای کاهش وزنش سوال کردم به من پاسخ داد که “نمیخواهم چاق باشم” و وقتی از او خواستم تا با جزئیات بیشتری از دلایلش برایم بگوید به جوابهای بسیار بهتری دست پیدا کردیم. “چیزی که در واقع میخواهم این است که یک الگوی خوب برای بچههایم باشم”. همچنین در بچههای او نیز نشانههای رفتاری از دنبال کردن راه مادرشان نیز دیده میشد.
این دلیل که او میخواست تا یک الگوی مثبت و مناسب برای فرزندانش باشد تا آنها بتوانند عادتهای خوب سلامتی را در خودشون پرورش دهند، به قدر کافی محکم و انگیزه بخش بود تا او را به برنامه ورزشی خودش بچسباند. نتیجه چه شد؟ او به صورت کامل به سلامت فیزیکی خودش رسید. چیزی که هرگز با هدف “من نمیخواهم چاق باشم” قابل دستیابی نبود.
“چرایی” شما چیست؟ معمولا چرایی یک دلیل بسیار عمیقتر از “میخواهم پول بیشتری داشته باشم” و یا “میخوام خوشتیپتر باشم” میباشد. اگرچه این دو عبارت هیچ مشکلی ندارند اما انگیزهی یک هدف معمولا یک دلیل محکمتر و با معنیتر است.
افراد: آدمهای اطراف شما
ما انسانها موجودات اجتماعی هستیم. به همین دلیل، بهبود روابط خودمان با دیگران یکی از اصول مهم موفقیت است. وقتی پای رسیدن به اهدافتان در میان است توانایی درخواست کمک از دوستان و اطرافیانتان اهمیت بالایی پیدا میکند. به عنوان مثال اگر شریکی در زندگی شخصی و یا کاری خود دارید، باید مطمئن باشید که حاضر است تا شما را برای رسیدن به تغییر مورد نظرتان حمایت کند، یا شریکی را انتخاب کنید که حس مسولیت پذیری داشته باشد. همچنین استخدام یک مربی، راهبر نیز میتواند بسیار موثر باشد. حتی افراد اطراف شما میتوانند مجموعه ای از کسانی باشند که با شما هم فکر هستند.
رفتار و شخصیت ما میانگینی از ۵ شخصیتی است که در طول روز زمان بیشتری را با آنها سپری میکنیم
اگر شما با افرادی که نگرش منفی دارند در ارتباط باشید، بیشتر در معرض حس قربانی بودن قرار خواهید داشت که نتیجهاش نرسیدن به اهداف و ماندن در وضعیت ثابت خودتان خواهد بود.
متاسفانه ماندن در وضعیت ثابت خود میتواند مشکلات بزرگتری را ایجاد کند. یکی از مشتریان من به دنبال سر و سامان دادن به وضعیت مالی خودش بود ولی شوهرش او را به لذت بردن از زندگی تشویق میکرد. البته که زندگی حتی بدون پرداخت یک ریال هم زیباست و میتوان از آن لذت برد، ولی این برخلاف چیزی بود که شریک زندگی او فکر میکرد. این طرز تفکر و عدم پشتیبانی باعث بروز دلسردی شد و این دلسردی نه تنها باعث شد تا آنها اصول اولیه پسانداز را نادیده بگیرند، بلکه باعث شد آنها حتی بیشتر از گذشته نیز خرج کنند. اما نتیجه چه شد؟ نتیجه تمام این ماندن در وضعیت ثابت، ولخرجی و عدم پسانداز صحیح این شد تا زمانی که فرزند بزرگتر آنها به دانشگاه رسید، آنها توان پرداخت هزینههای دانشگاه را نداشته باشند. شاید با خود بگویید حالا که دنیا به آخر نرسیده ( خیلی از خانوادهها از پس هزینههای نجومی دانشگاهها بر نمیآیند). اما اگر آنها در پسانداز کردن هوشمندانهتر عمل میکردند، فرزند آنها در انتخابهای بیشتری برای تصمیمگیری داشت. این خود نیز باعث ایجاد تنش بین مشتری من و همسرش نیز شد.
پیدا کردن افرادی که توان همراهی و پشتیبانی شما را در زندگی داشته باشند یکی از عوامل مهمیست که میتواند نقش موثری در موفقیت شما داشته باشد.
در زندگیتان همواره به دنبال افرادی باشید که بتوانند از شما حمایت کنند و در شرایط مختلف پشتیبانتان باشند. این افراد میتوانند دوست، همدانشگاهی، همکار و یا حتی یکی از اعضای جامعه باشند. البته باید بتوجه کرد، منظور ما این نیست که از تمامی افرادی که رفتار غیر حمایتی دارند در زندگی دوری کنید زیرا این کار همیشه ممکن نیست. در واقع شما باید همواره به دنبال ایجاد روابطی باشید که باعث رشد و شکوفایی شما میگردد و همچنین شما نیز بتوانید باعث شکوفایی دیگران شوید.
به یاد داشته باشید که اگر به تغییر دلخواهتان نرسید چه هزینههایی را باید بپردازید؟ چه کسی شما را برای رسیدن به تغییر دلخواهتان همراهی میکند؟ چه کسی پشتیبانتان خواهد بود؟
این 3 مورد از موارد مهمی است به اصطلاح به فرمول موفقیت در کسب و کار می شناسیم، قطعاً موارد دیگری نیز در موفیت در کسب و کار مان دخیل است و این این مقاله 3 مورد پایه ای را با هم بررسی کردیم.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
رویداد تدکس دانشگاه تهران
4.09k بازدید
-
بهترین دوره های سخنرانی و تبدیل شدن به سخنران حرفه ای
3.69k بازدید
-
ارتباط موثر اهرم قدرت و ثروت
3.31k بازدید
-
تحلیل کتاب اثر مرکب دارن هاردی
4.16k بازدید
-
زندگی نامه دارن هاردی و معرفی کتاب های او
3.99k بازدید
-
راه ثروتمند شدن در ایران از نظر اساتید موفقیت
3.78k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید