معروفیت یا محبوبیت مسئله این است
شما میخواهید محبوب باشید یا معروف؟ شاید در نگاه اول بگویید خب هرکسی معروف شود، محبوب هم میشود و شهرت پیدا می کند ولی اینگونه نیست. معروفیت و محبوبیت با همدیگر تفاوت دارند و ممکن است یک شخص معروف، محبوب باشد ولی شرط لازم معروفیت، محبوبیت نیست.
در این قسمت از سری مقالات رابینز میخواهیم معروفیت و محبوبیت از نگاه برندسازی شخصی را با همدیگر بررسی کنیم.
معروفیت یا شهرت چیست؟
معروف کسی است که بین همگان شناخته شده باشد و شما جز افراد سلبریتی، افراد بسیار دیگری را میبینید که بین همه مردم به دلیل پخش شدن یک کلیپ در اینستاگرام و وایرال شدن این کلیپ معروف شده است.
معروفیت اینستاگرامی
کلیپی در اینستاگرام ناگهان پخش شد که در آن فردی به نام مجید عاشوری با لهجه بندری در حال مصاحبه کردن با تلویزیون خلیج فارس بود. به دلیل دستپاچگی حرف های اشتباهی زد و این اشتباه او را مشهور کرد. کلیپ مثل بمب ترکید، در مدتی کوتاه دست به دست شد و این فرد که در بازار ماهی فروشان بندرعباس بود ناگهان با حجم عظیمی از شهرت روبرو شد.
بماند که این فرد نتوانست از این شهرت چیز زیادی کسب و کند. او مدتی در رستوران ها برای تبلیغات، غذای رایگان میخورد و افراد برای منافع شخصی خود او را به گردش میبردند.
این هم نوعی معروفیت و شهرت است ولی امروزه خبری از مجید عاشوری نیست و کسی بعد از مدتی سراغی هم از او نمیگیرد.
شهرت میتواند ناگهانی هم باشد و ممکن است این شهرت ناگهانی با برنامه ریزی درست شما، به یک شهرت پایدار تبدیل شود. حتی میتوانید از این طریق درآمد کسب کنید. مانند بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرام که یکی از نمونه های خوب آن خانم مائده هژبری است. تلویزیون ایران به دلیل رقصیدن از او اعتراف زوری میگیرد و ناگهان این دختر سر از مجلات و نشریات معتبر اروپایی آمریکایی در می آورد. از این طریق در اینستاگرام فالور زیادی جذب کرده و هنوز هم بعنوان یک اینفلوئنسر محبوب فعالیت میکند.
سلبریتی ها
سلبریتی ها مانند بازیگران و فوتبالیست ها و خوانندگان از گذشته همیشه معروف بوده اند و همگان شناختی از این افراد دارند. اما ممکن است شما در یک رشته ای مثل وکالت فعالیت کنید، امکان بسیار کمی وجود دارد که بین عموم مردم چهرهای شناخته شده باشید مگر اینکه وکیلی باشید که پرونده های جنجالی دارد و هر روزه در اخبار نامش را بشنویم و همه در مورد او صحبت کنند که این موارد بسیار کم است.
کلا حوزه سرگرمی مانند سینما و کنسرت برای همه مردم جذاب است. همه دوست دارند به کنسرت یا سینما بروند و این یکی از دلایل معروفیت بسیار زیاد خوانندگان و بازیگران است.
اگر شما جز این دسته ها نیستید (بازیگر، خواننده یا موزیسین، فوتبالیست، مدل، مجری تلویزیون و …) احتمالا معروفیت شما به دلایل خاصی بوده که برای همه این امکان وجود ندارد.
معروفیت های بدون استفاده
خیلی از افراد هم معروف میشوند اما استفاده ای از معروفیت خود نمیبرند.
شاید همه ما در ایران آقای دوربینی را میشناسیم که همیشه سعی میکرد جلو دوربین صداسیما باشد و در همه صحنه ها حضور داشت اما از معروفیت خود استفاده خاصی نکرد.
شاید خیلی از افراد را دیده باشیم که ناگهان به سرخط خبرها میرسند و بعد از آن ناپدید میشوند مثلا چند وقت پیش در حادثه آتش سوزی کلینیک سینا فردی دست فروش بنام هدایت آزغ که اگر نامش را اشتباه نزده باشم باعث شد برخی اعضای کلینیک بتوانند جان سالم از آتش سوزی به در برند.
متاسفانه بعد از این کار وقتی برمیگردد میبیند بساط دست فروشیش به سرقت رفته و کلیپ این فرد در اینستاگرام بسیار زیاد پخش میشود و نهایتا میتواند بعنوان آتش نشان استخدام رسمی شود و بعد از مدتی نامی از او زیاد ما نمیشنویم.
این معروفیت های ناگهانی بسیاری از مواقع خیلی کم از پتانسیل خود استفاده میکنند و در این دنیای پر از اطلاعات و ارتباطات به فراموشی سپرده میشوند.
خبیث های معروف
چند نفر تروریست و افراد سیاسی میشناسید که در دنیا بسیار معروف هستند؟
مطمئنا همه شما ابوبکر بغدادی یا اسامه بن لادن را میشناسید…
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را چطور؟
یا عبدالمالک ریگی؟
و این لیست بسیار ادامه دارد….
افراد معروفی که بسیار شناخته شده هستند حتی در جامعه جهانی ولی معروفیت از جنس منفی.
معروفیت بسیار اغوا کننده است اما شاید برای افرادی که آن را تجربه نکرده باشند.
معروفیت محدود کننده
شما بعنوان یک فرد معروف باید بپذیرید که مانند بسیار از افراد نمیتوانید کارهای خاصی را انجام دهید مثلا با هرکسی که بخواهید دوست شوید و قدم بزنید و مثلا یک زمان برای خودتان لب ساحل خلوت کنید و جمعیت را تماشا کنید.
شما محدودیت های زیادی را تجربه می کنید.
بطور مثال با فردی که خودم برای مدل شدن با او کار میکردم و بعد از یکسال فالور بالایی کسب کرد. مشکل اساسی او این بود که هر وقت به رستوران میرود با دوستانش برخی به او زل میزنند و با انگشت به او اشاره میکنند که ببینید فلانی اونجا نشسته و این برای او اذیت کننده بود.
من از روز اول به او این قضیه را گفته بودم که باید محدودیت های معروف شدن را هم بپذیری و شاید اوایل که ما عطش معروفیت را داریم میگوییم صددرصد میپذیریم و بعدها وقتی مشکلات معروفیت را میبینیم کمی آزرده خاطر میشویم.
ولی هر کاری مزیت ها و معایبی دارد که همه ما باید بدانیم و با آن کنار بیاییم وگرنه در مسیر برندسازی شخصی خود نمیتوانیم موفق باشیم.
آیا یک برند شخصی نیاز به معروفیت دارد؟
بله
اما نه معروفیتی که مد نظر همه است. معروفیت یک برند شخصی در جامعه مخاطب خود است یعنی مثلا یک برند شخصی ممکن است در زمینه تکنولوژی و تجهیزات کامپیوتری فعالیت میکند و در این زمینه فرد بسیار معروفی است و پیج پر مخاطبی دارد ولی آیا همه مردم او را میشناسند؟
نه
آیا وقتی بیرون میرود مثل یک سلبریتی همه او را به همدیگر نشان میدهند؟
کسانی که بشناسند هم این کار را نمیکنند زیرا او برند شخصی تخصصی است.
آیا او محبوب است؟
بله برای مخاطبان خود محبوب است
محبوبیت او بیشتر است یا معروفیتش؟
میتوان گفت محبوبیتش بین فالورها یا کاربران سایتش بیشتر است. زیرا معروفیت زیادی ندارد و این معروفیت که در بین مخاطبان به وجود آمده به دلیل محبوب بودن است.
کلا معروفیت و شهرت چیز خوبی است؟
بله، هیچ چیز نمیتواند کامل بد باشد به شرطی که شما از آن استفاده درست کنید در راستای اهدافتان.
اگر هم معروفیت را میخواهید باید با مشکلات معروفیت کنار بیایید.
محبوبیت یا معروفیت مسئله این است ؟
حالا رسیدیم به بحث اصلی خودمان یعنی همان محبوبیت یا معروفیت کدام بهتر است و یا کدام را انتخاب کنیم؟ و آیا محبوبیت و معروفیت با همدیگر فرق دارند؟
مطمئنا محبوبیت با معروفیت تفاوت دارد و کسی نمیتواند منکر این مورد شود.
ممکن است شما در یک جمع بسیار کوچک خانواده و یا محله و مدرسه خودتان فرد بسیار محبوبی باشید ولی معروف نباشید.
محبوبیت بسیار خوب است زیرا شخصیتی کاریزماتیک از شما میسازد و افراد به حرف شما گوش میدهند و برای برندهای شخصی بیشتر محبوبیت توصیه میشود تا معروفیت، چون شهرت را میتوان با یک کار زننده هم به دست آورد اما با آن کار شاید میزان شخصیت و جایگاه برند شما به شدت افول کند.
هردو این موردها به عکس هم صادق است، مثلا اینکه یک نفر معروف باشد اما محبوب نباشد و کسی محبوب باشد اما معروف نباشد. و اگر فردی هر دو این موارد را با همدیگر داشته باشد بسیار برند شخصی قوی میتواند بسازد.
این مدل برندهای شخصی را ما در افراد سیاسی هم زیاد میبینیم.
هر دو این شخصیت ها در دنیا بسیار معروف بودند و شهرت بسیاری داشتند و همچنین از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. و مطمئنا میتوانید حدس بزنید برندهای به شدت قوی و با جایگاه ذهنی محکم بودند و همه مردم آنها را میشناسند و زندگینامه های این افراد را میخوانند و از آنها به نیکی یاد میکنند.
آیا میتوان برای همه کس هم معروف و محبوب بود؟
چند نام را مینویسم به احساس خود توجه کنید
- محمدرضا گلزار
- سام درخشانی
- علی کریمی
- فرهاد مجیدی
- زانیار خسروی
- پژمان جمشیدی
- وریا غفوری
- بهاره رهنما
- بهنوش بختیاری
- مریم میرزاخانی
- انوشه انصاری
- معصومه ابتکار
- محمدجواد ظریف
- حسن روحانی
- محمود احمدی نژاد
و این لیست را همچنان میتوان ادامه داد …
احتمالا شما به هر کدام از اسم ها که رسیدید احساسات متفاوتی از شما بروز کرد.
یکی را دوست داشتید، مثلا اگر پرسپولیسی هستید علی کریمی را دوست دارید و فرهاد مجیدی را نمی پسندید. و اگر استقلالی باشید این قضیه برعکس می شود.
به همین سادگی است یعنی شما نمیتوانید برای همه انسان ها محبوب باشید هرچقدر که جامعه مخاطبان و محبوبیت شما بالا باشد باز هم کسانی هستند که از شما خوششان می آید.
پس در برندسازی شخصی به دنبال راضی کردن همه آدم ها و اطرافیان نباشید.
محبوبیت خوب است در جامعه مخاطب خودتان اما اینکه اگر بخواهید برای همه گان محبوب باشید هویتی از شما نمی ماند و این برخلاف ذات برندسازی شخصی است.
برندهای شخصی محبوبیت را بر معروفیت ترجیح میدهند و همچنین شما برای تبدیل شدن به یک برند شخصی در زمینه خودتان باید معروفیت هم داشته باشید و به اندازه ای که شما را بشناسند به سمت شما می آیند تا خدمات شما را بگیرند و از شما استفاده کنند.
کلا آگاهی از برند یکی از ویژگی هایی است که چه برندهای شخصی و چه برندهای محصولی باید داشته باشند و از آن استفاده کنند. چون کسی را که ما نشناسیم درواقع در ذهن ما جایی ندارد و نمیتواند در بین انتخاب های ما باشد و از طرفی هم اگر بشناسیم و او را دوست نداشته باشیم نه خدماتی از او میگیریم و نه او را به دیگران معرفی میکنیم.
در برندسازی شخصی باید هر دو این موارد را به پیش ببریم اما باید واقع بین باشیم و اگر در حوزه ای کار میکنیم که مخاطب ما مثل بازیگران سینما عموم مردم نیستند معروفیت زیادی به سمت ما نخواهد آمد.
و البته قضیه پول کاملا فرق میکند مثلا ممکن است کسی مدیرعامل یک شرکت سرمایه گذاری باشد و درآمد بسیار بالایی داشته باشد حتی از یک سلبریتی و خواننده هم بیشتر باشد اما معروفیت نداشته باشد و در جامعه سرمایه گذاران و افرادی که با او سر و کار دارند شناخته شده باشد.
پس نتیجه میگیریم که معروفیت خیلی هم مربوط به پول زیاد نیست ممکن است که پول زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد اما هستند کسانی که معروف نیستند پول های بسیار بیشتری در می آورند و هستند کسانی که معروف هستند و نمیتوانند درآمد زیادی داشته باشند.
نتیجه گیری
معروفیت و محبوبیت هر دو خوب است اما وقتی شما میخواهید یک برند شوید باید اول سعی کنید خود را در بین مخاطبان هدف تان محبوب کنید و بعد از آن طی سال های متوالی با کار کردن زیاد روی برند شخصی تان معروفیت هم به سمت شما می آید.
قرار نیست اگر حوزه کاری شما خاص است مانند یک سلبریتی معروف باشید بلکه قرار است جامعه مخاطبان شما را بشناسند.
معروفیت همیشه باحال و قشنگ نیست بلکه محدودیت هایی هم دارد.
اگر معروفیت یک دفعه ای در شبکه های اجتماعی میخواهید بیشتر مواقع باید قید شخصیت را بزنید.
معروفیت همیشه پولساز نیست و بعضی وقت ها دردسر ساز است.
معروفیت بدون محبوبیت از شما یک آنتی برند یا یک برند منفی میسازد.
شما هرچقدر هم سلبریتی باشید و در جامعه مخاطب خودتا محبوب باشید باز هم هستند کسانی که از شما خوششان نمی آید پس تلاش نکنید که همه را راضی نگه دارید.
اگر به من بگویید کدام را انتخاب میکنی؟
به شخصه بین معروفیت یا محبوبیت، محبوبیت را انتخاب میکنم. زیرا با محبوبیت بالا در جامعه مخاطب خودم هرچقدر کم باشد ولی آنها طرفداران پر و پا قرص من میشوند و این به مرور زمان به معروفیت من هم می انجامد
نائف رسپنا
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
تعلل چیست و چطور در ۵ ثانیه آن را کنار بگذاریم؟
4.18k بازدید
-
رویداد تدکس دانشگاه تهران
4.13k بازدید
-
۷ عادت افراد موفق که زندگی شما را تغییر میدهد
3.31k بازدید
-
بهترین دوره های سخنرانی و تبدیل شدن به سخنران حرفه ای
3.72k بازدید
-
ارتباط موثر اهرم قدرت و ثروت
3.33k بازدید
-
بهترین و معروفترین اساتید فن بیان و سخنرانی
23.66k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید